Јака експлозија може да разбије прозор, да сруши зид, размрска стену... Мотор са унутрашњим сагоревањем (или, како се често назива, експлозивни мотор)...
Kreirano: | Ažurirano:
Дизел-мотор служи за камионе, локомотиве, подморнице, бродове, па и путничке аутомобиле. У њему сагорева нафта (или мазут), која је много јевтинија од бензина....
Kreirano: | Ažurirano:
Аутомобилски мотори су експлозивни, али бензинска пара може да експлодира само ако је помешана са ваздухом. Карбуратор је уређај у коме се ствара погодна смеша горива и ваздуха....
Kreirano: | Ažurirano:
За моторе са унутрашњим сагоревањем употребљава се смеша ваздуха и бензинске паре. Да би се та смеша упалила, потребна је варница. Свећица производи јаке варнице...
Kreirano: | Ažurirano:
Захваљујући диференцијалу, два погонска точка аутомобила могу да направе различит број обртаја при заокретању и вожњи кроз кривину: точак са спољне стране кривине окреће се брже...
Kreirano: | Ažurirano:
Ваздух пружа отпор свим предметима који се крећу и тим отпором успорава њихово кретање. Аеродинамика проучава облике које треба да имају авиони, аутомобили и друга возила...
Kreirano: | Ažurirano:
Шине (трачнице) по којима се крећу локомотива и вагони имају двоструку улогу. Пре свега, служе као пут којим клизи воз, а затим — одржавају га да иде одређеним правцем...
Kreirano: | Ažurirano:
Камење којим су попуњене празнине између железничких прагова зове се баласт или претега. Резервоари који омогућавају подморници да зарони (када се напуне водом) или да изрони...
Kreirano: | Ažurirano:
Трап је постројење за точкове железничких вагона (доњи построј). Трапови су снабдевени еластичним гибњевима, чиме се избегава 'труцкање' путника у вагону....
Kreirano: | Ažurirano:
Главна звезда међу француским локомотивама је Бе-Бе. То је електрична локомотива, врло брза и веома снажна. Али светски рекорд у брзини вожње по шинама за сада држи Це-Це...
Kreirano: | Ažurirano:
Путници мењају воз у којој год хоће железничкој станици. Теретни вагони, са разном робом, откачињу се од једног воза и прикачињу за други у нарочито опремљеним ранжирним...
Kreirano: | Ažurirano:
Многе железничке пруге имају дупли (двоструки) колосек, тако да се возови могу кретати у оба правца. У најновије време модерни железнички уређаји обезбеђују сигурност саобраћаја...
Kreirano: | Ažurirano:
Шинобус је железнички вагон који има свој мотор, па зато може да се креће без локомотиве. То је, у ствари, један велики аутобус који јури по шинама и брзо превози путнике....
Kreirano: | Ažurirano:
Успињача је мали воз који може да се пење веома стрмом узбрдицом, јер његове вагоне вуче један кабл. Воз који силази држи равнотежу возу који се пење....
Kreirano: | Ažurirano:
Ваздушни воз се не креће железничким шинама, него клизи по једној јединој шини од армираног бетона. Он се ослања на ваздушни јастук, који његови снажни мотори стварају...
Kreirano: | Ažurirano:
Жичара (жичана железница) је превозно средство које прелази изнад свих препрека на путу, јер се кабина у којој се налазе путници, или велика корпа са неким материјалом...
Kreirano: | Ažurirano:
Тролејбус је возило на точковима са гумама, које се креће помоћу електричне струје. Троле, са точкићем на врху, повезују тролејбус са електричним жицама разапетим изнад улице....
Kreirano: | Ažurirano:
Да би могли да приме што више путника, неки аутобуси имају 'горњи спрат'. На њега се пење степеницама, и одатле је много лепши поглед на околни предео или градске улице...
Kreirano: | Ažurirano:
За прелазак преко река градимо мост. Али ако је долина дубока, мост мора бити веома дугачак, да би аутомобилски пут или железничка пруга водили с краја на крај долине...
Kreirano: | Ažurirano:
Мостови најчешће леже на стубовима подигнутим на дну реке. Али ако је река сувише дубока, онда мост мора дебелим челичним ужадима да се окачи на два велика стуба...
Kreirano: | Ažurirano:
Становници великих градова свакога дана троше милионе литара воде. Та вода мора понекад да се доводи са велике даљине, кроз подземне или надземне канале....
Kreirano: | Ažurirano:
У Француској, код места Бријара, може се видети нешто веома необично — лађе прелазе изнад реке Лоаре, пловећи по гвозденом мосту! Објашњење је сасвим просто...
Kreirano: | Ažurirano:
Да не би ометали пловидбу на рекама, неки мостови су покретни, тј. могу да се подижу, а има и мостова који се окрећу. Наравно, док лађа пролази, саобраћај на мосту...
Kreirano: | Ažurirano:
Мост на коме виси једна кабина, у којој се возила и путници превозе са једне обале реке на другу, а лађе за то време могу и даље туда да плове, — назива се претоварни мост....
Kreirano: | Ažurirano:
Скела је једна врста транспортне лађице на којој се прелази преко широке реке или морског рукавца, преко којих би било тешко подићи мост. Скела обично повезује два дела пута...
Kreirano: | Ažurirano:
Тунел је водоравни подземни ходник прокопан кроз земљу да би друм или железничка пруга прошла кроз планину, или испод реке, испод неког града или морског рукавца....
Kreirano: | Ažurirano:
Ова дуга челична цев на слици зове се цевовод или цевни вод. То је, у ствари, велики број спојених цеви којима се нафта, нафтини производи или земни гас преносе на велике даљине...
Kreirano: | Ažurirano:
Да би се у велике светске луке донеле разне течности или течна горива (нафта, бензин итд.), употребљавају се огромни бродови-цистерне, који се називају танкери...
Kreirano: | Ažurirano:
Шлепер је једна врста камиона за пренос разне робе. Предност овог возила је у томе што лако може да се раздвоји у два дела — предњи део је кабина са мотором, а задњи...
Kreirano: | Ažurirano:
За време другог светског рата направљене су спретне металне канте у које може да стане 20 литара бензина. Дршка и грлић чине једну од ивица канте...
Kreirano: | Ažurirano:
Немци санке називају 'шлите', вероватно подражавајући шум који оне праве клизећи по снегу. Да би спустили исечена стабла низ дуге планинске падине, дрвосече употребљавају 'шлите'...
Kreirano: | Ažurirano:
Већина шума на свету (нарочито тропских) далеко је од мора, али кроз њих теку велике реке. Зато треба само пустити стабла да њима плове — струја ће их однети до мора...
Kreirano: | Ažurirano:
Дрво афричке окумее (то је врста махагонија) врло се лако обрађује. Може да се сече у сасвим танке листове, а служи за производњу шпер-плоча. Боја му је ружичастија од махагонија....
Kreirano: | Ažurirano:
Ostavite odgovor