Јака експлозија може да разбије прозор, да сруши зид, размрска стену... Мотор са унутрашњим сагоревањем (или, како се често назива, експлозивни мотор)...
Дизел-мотор служи за камионе, локомотиве, подморнице, бродове, па и путничке аутомобиле. У њему сагорева нафта (или мазут), која је много јевтинија од бензина....
Аутомобилски мотори су експлозивни, али бензинска пара може да експлодира само ако је помешана са ваздухом. Карбуратор је уређај у коме се ствара погодна смеша горива и ваздуха....
За моторе са унутрашњим сагоревањем употребљава се смеша ваздуха и бензинске паре. Да би се та смеша упалила, потребна је варница. Свећица производи јаке варнице...
Захваљујући диференцијалу, два погонска точка аутомобила могу да направе различит број обртаја при заокретању и вожњи кроз кривину: точак са спољне стране кривине окреће се брже...
Ваздух пружа отпор свим предметима који се крећу и тим отпором успорава њихово кретање. Аеродинамика проучава облике које треба да имају авиони, аутомобили и друга возила...
Шине (трачнице) по којима се крећу локомотива и вагони имају двоструку улогу. Пре свега, служе као пут којим клизи воз, а затим — одржавају га да иде одређеним правцем...
Камење којим су попуњене празнине између железничких прагова зове се баласт или претега. Резервоари који омогућавају подморници да зарони (када се напуне водом) или да изрони...
Трап је постројење за точкове железничких вагона (доњи построј). Трапови су снабдевени еластичним гибњевима, чиме се избегава "труцкање" путника у вагону....
Главна звезда међу француским локомотивама је Бе-Бе. То је електрична локомотива, врло брза и веома снажна. Али светски рекорд у брзини вожње по шинама за сада држи Це-Це...
Путници мењају воз у којој год хоће железничкој станици. Теретни вагони, са разном робом, откачињу се од једног воза и прикачињу за други у нарочито опремљеним ранжирним...
Многе железничке пруге имају дупли (двоструки) колосек, тако да се возови могу кретати у оба правца. У најновије време модерни железнички уређаји обезбеђују сигурност саобраћаја...
Шинобус је железнички вагон који има свој мотор, па зато може да се креће без локомотиве. То је, у ствари, један велики аутобус који јури по шинама и брзо превози путнике....
Успињача је мали воз који може да се пење веома стрмом узбрдицом, јер његове вагоне вуче један кабл. Воз који силази држи равнотежу возу који се пење....
Ваздушни воз се не креће железничким шинама, него клизи по једној јединој шини од армираног бетона. Он се ослања на ваздушни јастук, који његови снажни мотори стварају...
Жичара (жичана железница) је превозно средство које прелази изнад свих препрека на путу, јер се кабина у којој се налазе путници, или велика корпа са неким материјалом...
Тролејбус је возило на точковима са гумама, које се креће помоћу електричне струје. Троле, са точкићем на врху, повезују тролејбус са електричним жицама разапетим изнад улице....
Да би могли да приме што више путника, неки аутобуси имају "горњи спрат". На њега се пење степеницама, и одатле је много лепши поглед на околни предео или градске улице...
За прелазак преко река градимо мост. Али ако је долина дубока, мост мора бити веома дугачак, да би аутомобилски пут или железничка пруга водили с краја на крај долине...
Мостови најчешће леже на стубовима подигнутим на дну реке. Али ако је река сувише дубока, онда мост мора дебелим челичним ужадима да се окачи на два велика стуба...
Становници великих градова свакога дана троше милионе литара воде. Та вода мора понекад да се доводи са велике даљине, кроз подземне или надземне канале....
У Француској, код места Бријара, може се видети нешто веома необично — лађе прелазе изнад реке Лоаре, пловећи по гвозденом мосту! Објашњење је сасвим просто...
Да не би ометали пловидбу на рекама, неки мостови су покретни, тј. могу да се подижу, а има и мостова који се окрећу. Наравно, док лађа пролази, саобраћај на мосту...
Мост на коме виси једна кабина, у којој се возила и путници превозе са једне обале реке на другу, а лађе за то време могу и даље туда да плове, — назива се претоварни мост....
Скела је једна врста транспортне лађице на којој се прелази преко широке реке или морског рукавца, преко којих би било тешко подићи мост. Скела обично повезује два дела пута...
Тунел је водоравни подземни ходник прокопан кроз земљу да би друм или железничка пруга прошла кроз планину, или испод реке, испод неког града или морског рукавца....
Ова дуга челична цев на слици зове се цевовод или цевни вод. То је, у ствари, велики број спојених цеви којима се нафта, нафтини производи или земни гас преносе на велике даљине...
Да би се у велике светске луке донеле разне течности или течна горива (нафта, бензин итд.), употребљавају се огромни бродови-цистерне, који се називају танкери...
Шлепер је једна врста камиона за пренос разне робе. Предност овог возила је у томе што лако може да се раздвоји у два дела — предњи део је кабина са мотором, а задњи...
Немци санке називају "шлите", вероватно подражавајући шум који оне праве клизећи по снегу. Да би спустили исечена стабла низ дуге планинске падине, дрвосече употребљавају "шлите"...
Већина шума на свету (нарочито тропских) далеко је од мора, али кроз њих теку велике реке. Зато треба само пустити стабла да њима плове — струја ће их однети до мора...
Дрво афричке окумее (то је врста махагонија) врло се лако обрађује. Може да се сече у сасвим танке листове, а служи за производњу шпер-плоча. Боја му је ружичастија од махагонија....
Ostavite odgovor